Την επαναφορά στους δρόμους των λεωφορείων που εκτελούσαν τουριστικά δρομολόγια διερχόμενα από αξιοθέατα της Αθήνας, 9 χρόνια μετά την κατάργηση της γραμμής, σχεδιάζει ο ΟΑΣΑ. Αυτή τη φορά οι γραμμές θα ονομάζονται «πολιτιστικές» και όχι «τουριστικές», ενώ, πέρα από μία γραμμή στο κέντρο της Αθήνας, θα λειτουργήσει και μία που θα ενώνει την Αθήνα με την Ελευσίνα.
Όπως προκύπτει από ενημέρωση του ΟΑΣΑ στα πλαίσια της ΔΕΘ, ο οργανισμός σχεδιάζει θεματικές πολιτιστικές διαδρομές που θα παρουσιάζουν κτήρια και σημεία της πόλης με ιδιαίτερο πολιτιστικό και ιστορικό ενδιαφέρον. Η παρουσίαση θα λαμβάνει χώρα μέσω εξειδικευμένου προσωπικού και οπτικοακουστικού υλικού που θα προβάλλεται και θα εκφωνείται κατά τη διάρκεια της διαδρομής.
Στο κέντρο της Αθήνας, θα λειτουργήσει η γραμμή «Πόλη και Πολιτισμός» για την ανάδειξη των σημείων ενδιαφέροντος που περιλαμβάνονται στην ευρύτερη περιοχή του κέντρου της Αθήνας. Με τη διαδρομή αυτή αναδεικνύονται μουσεία και σημεία αρχαιολογικής αναφοράς, αλλά και σημεία αρχιτεκτονικού, καλλιτεχνικού και ιστορικού ενδιαφέροντος.
Από τον χάρτη που παραθέτει ο ΟΑΣΑ φαίνεται πως η σχεδιαζόμενη διαδρομή της γραμμής θα έχει αφετηρία μπροστά από το αρχαιολογικό μουσείο, ενώ θα διέρχεται από την Ομόνοια, τις περιοχές Ψυρρή και Κεραμεικού, το Θησείο, το Μοναστηράκι, την Βαρβάκειο, την οδό Σταδίου και το Σύνταγμα, τις Στήλες Ολυμπίου Διός, το Μουσείο της Ακρόπολη, το Ζάππειο και το Παναθηναϊκό Στάδιο, την Εθνική Πινακοθήκη, το Μέγαρο Μουσικής, ενώ μέσω της Βασ. Σοφίας, της Πανεπιστημίου και της Πατησίων θα επιστρέφει στο Αρχαιολογικό Μουσείο.
Η δεύτερη γραμμή θα ονομάζεται «Ελευσίνια Μυστήρια». Θα ξεκινάει από την ευρύτερη περιοχή του Θησείου και θα καταλήγει στο χώρο που τελούνταν τα Ελευσίνια Μυστήρια. Θα ακολουθεί, δηλαδή, την αρχαία -αλλά και τη σύγχρονη- Ιερά Οδό, τη διαδρομή δηλαδή που ακολουθούσε η πομπή των Αθηναίων που προσέρχονταν στον ιερό χώρο της Ελευσίνας για να συμμετέχουν στην τέλεση των Ελευσίνιων Μυστηρίων.
Επιστροφή των διώροφων λεωφορείων;
Στο ενημερωτικό υλικό του ΟΑΣΑ, εμφανίζεται επίσης ένα εκ των τεσσάρων διώροφων λεωφορείων που είχε παραγγείλει ο οργανισμός το 2007 έναντι 1.666.000 ευρώ για να χρησιμοποιηθούν στην τουριστική γραμμή 400, η οποία με εισιτήριο 5 ευρώ έκανε το γύρο της Αθήνας.
Η λεωφορειακή γραμμή 400 όμως καταργήθηκε το 2010, επισήμως λόγω χαμηλής επιβατικής κίνησης. Όπως όμως γράφτηκε στον τύπο, υπήρχαν πιέσεις από τους ιδιώτες ιδιοκτήτες τουριστικών λεωφορείων που ανάγκασαν τον τότε υπουργό Μεταφορών Κωστή Χατζηδάκη από κοινού με τον τότε υπουργό Τουριστικής Ανάπτυξης, Άρη Σπηλιωτόπουλο να υπογράψουν Κοινή Υπουργική Απόφαση που απαγόρευε την χρήση δημόσιων λεωφορείων ως τουριστικών.
Τα διώροφα λεωφορεία παραδόθηκαν τελικά στην τότε ΕΘΕΛ το Δεκέμβριο του 2010, 6 μήνες μετά την κατάργηση της γραμμής 400 για την οποία είχαν κατασκευαστεί. Το 2011, τα λεωφορεία δρομολογήθηκαν στην γραμμή Ε22 αλλά μόνο για λίγους μήνες αφού θεωρήθηκαν μεγάλα για να κινηθούν στους δρόμους της Αθήνας αλλά και λόγω παραπόνων από το επιβατικό κοινό σχετικά με θέματα ασφαλείας και μη επαρκούς κάλυψης από καιρικά φαινόμενα.
Το 2012 η ΟΣΥ προσπάθησε να τα εκμισθώσει σε ιδιώτες αλλά η προσπάθεια δεν απέδωσε λόγω αντίδρασης συνδικαλιστών. Έτσι, τα τελευταία 8 περίπου χρόνια τα διώροφα λεωφορεία που κόστισαν 1,6 εκατομμύρια παρέμεναν ακινητοποιημένα, μέχρι προσφάτως στο αμαξοστάσιο Ελληνικού. Ας ελπίσουμε πως θα αξιοποιηθούν και πάλι στα πλαίσια των «πολιτιστικών γραμμών».
Πηγή: athenstransport.com.