Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, συνυπέγραψε το βράδυ της Τετάρτης 10 Ιουλίου 2024, Επιστολή Προθέσεων (LoI), για τη δημιουργία Εναρμονισμένου Στρατιωτικού Διαδρόμου Κινητικότητας, με τους Υπουργούς Άμυνας της Ρουμανίας, Angel Tilvar και της Βουλγαρίας, Atanas Zaprianov. Η υπογραφή έλαβε χώρα στο περιθώριο της Συνόδου Κορυφής του ΝΑΤΟ στην Ουάσιγκτον, στις εργασίες της οποίας συμμετέχει ο κ. Δένδιας, συνοδεύοντας τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη.
Με την υπογραφή της επιστολής επισημαίνεται το ενδιαφέρον των τριών χωρών για τη δημιουργία διαδρόμου στρατιωτικής κινητικότητας ο οποίος, μεταξύ άλλων, αποσκοπεί στην προώθηση της συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας, Βουλγαρίας και Ρουμανίας, στο πλαίσιο του κοινού δικτύου υποστήριξης Διοικητικής Μέριμνας του ΝΑΤΟ.
Η Επιστολή Προθέσεων αναφέρεται σε οδικούς και σιδηροδρομικούς διαδρόμους και στην αναβάθμιση των υποδομών και των δικτύων σε περιοχές όπως η Θεσσαλονίκη και η Αλεξανδρούπολη.
Η εν λόγω υποστήριξη αποβλέπει στην απρόσκοπτη και έγκαιρη ανάπτυξη των συμμαχικών στρατιωτικών δυνάμεων, με την εφαρμογή παράλληλα ενιαίων κανονισμών και διαδικασιών προς διευκόλυνση της διασυνοριακής στρατιωτικής συνεργασίας στις μετακινήσεις.
Η Επιστολή Προθέσεων αποσκοπεί επίσης στον συντονισμό των ενεργειών των συμβαλλομένων κρατών όσον αφορά τη Στρατιωτική Κινητικότητα και τη δημιουργία δικτύου διαδρομών μεταξύ των συμμετεχόντων με εναρμόνιση τους σε τέσσερα πεδία:
1. Διασυνοριακή μετακίνηση.
2. Συντονισμός των χρησιμοποιούμενων μέσων μετακίνησης.
3. Διαλειτουργικότητα και πληροφορίες.
4. Ανάπτυξη υποδομών.
Η σημασία της Στρατιωτικής Κινητικότητας (Military Mobility) υπογραμμίζεται και στην Κοινή Διακήρυξη (Joint Declaration) των Πρωθυπουργών Ελλάδας, Βουλγαρίας και Ρουμανίας που υπεγράφη την 9η Οκτωβρίου του 2023 στο Euxinograd.
Η δημιουργία του εν λόγω Διαδρόμου έρχεται επίσης σε συνέχεια της υπογραφής της Επιστολής Προθέσεων για την επέκταση του Δικτύου Αγωγών του ΝΑΤΟ προς την Ανατολική Πτέρυγα της Συμμαχίας, από τους Υπουργούς Άμυνας Ελλάδας, Βουλγαρίας και Ρουμανίας, τον Οκτώβριο του 2023.
Συμβάλλει ακόμη στην ενδυνάμωση της αποτρεπτικής ικανότητας της ανατολικής πτέρυγας της Συμμαχίας και προστίθεται σε μια σειρά ενεργειών που αναβαθμίζουν τον ρόλο περιοχών, όπως η Θράκη, για τη διατήρηση της σταθερότητας και της ειρήνης στην περιοχή.
Κατόπιν πρότασης του κ. Δένδια, οι τρεις Υπουργοί Άμυνας θα πραγματοποιήσουν τριμερή συνάντηση το προσεχές φθινόπωρο στην Αλεξανδρούπολη, κατά την οποία θα συζητηθούν οι βέλτιστοι τρόποι εφαρμογής και υλοποίησης των προβλεφθέντων στην Επιστολή Προθέσεων.
Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας παρέστη επίσης, τις πρώτες πρωινές ώρες Ελλάδος σήμερα (11/7/2024), στο δείπνο το οποίο παρέθεσε ο Υπουργός Άμυνας των ΗΠΑ, Lloyd J. Austin III, στους Υπουργούς Άμυνας των κρατών – μελών της Βορειοατλαντικής Συμμαχίας, οι οποίοι συμμετέχουν στη Σύνοδο Κορυφής του ΝΑΤΟ στην Ουάσιγκτον.
Το χρονικό των χερσαίων διαδρόμων
Όπως είχε αναφέρει η Telegpraph το ΝΑΤΟ αναπτύσσει πολλαπλούς «χερσαίους διαδρόμους» για να σπεύσουν αμερικανικά στρατεύματα και τεθωρακισμένα στις γραμμές του μετώπου σε περίπτωση ενός μεγάλου ευρωπαϊκού χερσαίου πολέμου με τη Ρωσία.
Σύμφωνα με την Telegraph οι Αμερικανοί στρατιώτες θα αποβιβάζονται σε ένα από τα πέντε λιμάνια και θα διοχετεύονται κατά μήκος προσχεδιασμένων διαδρομών εφοδιασμού για να αντιμετωπίσουν μια πιθανή επίθεση από τη Μόσχα, δήλωσαν αξιωματούχοι στην Telegraph. Οι υλικοτεχνικές διαδρομές έχουν καταστεί βασική προτεραιότητα από τότε που οι ηγέτες του ΝΑΤΟ συμφώνησαν να προετοιμάσουν 300.000 στρατιώτες που θα βρίσκονται σε κατάσταση υψηλής ετοιμότητας για την υπεράσπιση της συμμαχίας σε σύνοδο κορυφής στο Βίλνιους της Λιθουανίας πέρυσι.
Ελλάδα-Βουλγαρία
Tον περασμένο Ιανουάριο ο Βούλγαρος υπουργός Άμυνας Todor Tagarev ανακοίνωσε ότι η Βουλγαρία θα επενδύσει 6 δισεκατομμύρια ευρώ σε μη στρατιωτικές υποδομές, οι οποίες θα υποστηρίξουν και στρατιωτικούς σκοπούς, δεδομένων των κινδύνων από τη Ρωσία στο μέτωπο της Ουκρανία. Ωστόσο, ο υπουργός δεν διευκρίνισε από πού θα βρει η χώρα χρηματοδότηση.
Τα έργα περιλαμβάνουν την κατασκευή του Διαδρόμου Μεταφορών 8 μεταξύ του αλβανικού λιμανιού του Δυρραχίου και της Βάρνας, της μεγαλύτερης βουλγαρικής πόλης στη Μαύρη Θάλασσα. Το άλλο μεγάλο έργο είναι η κατασκευή αυτοκινητόδρομου μεταξύ του μεγαλύτερου ρουμανικού λιμανιού της Κωνστάντζας και της Θεσσαλονίκης, ο οποίος διέρχεται από τα βουλγαρικά λιμάνια της Βάρνας και του Μπουργκάς.
Όπως είχε αναφερθεί από το euractiv.com αυτές οι μεταφορικές συνδέσεις αποτελούν κλειδί για την ασφάλεια της ανατολικής πτέρυγας, έχοντας κατά νου τα σχέδια για την ανάπτυξη μιας ταξιαρχίας του ΝΑΤΟ στη Βουλγαρία με δύναμη πάνω από 1.500 στρατιώτες.
Όταν ρωτήθηκε από το Euractiv αν υπάρχει πιθανότητα μέρος των χρημάτων για τις μεταφορικές συνδέσεις να δοθεί από την ΕΕ ή το ΝΑΤΟ, η βουλγαρική κυβέρνηση δεν αρνήθηκε το ενδεχόμενο και πρόσθεσε ότι η Βουλγαρία και η Ελλάδα εργάζονται στο πλαίσιο μιας συμφωνίας κοινού ενδιαφέροντος.
“Η βουλγαρική κυβέρνηση εργάζεται για μια σύνθετη συμφωνία με την Ελλάδα σχετικά με το αμοιβαίο οικονομικό συμφέρον. Μόλις οριστικοποιηθεί, θα χρησιμοποιηθούν όλα τα δυνατά μέσα για τη χρηματοδότησή της, καθώς πρόκειται για σύνθετα, μεγάλης κλίμακας και πολυμερή έργα”, είχαν αναφέρει οι Βούλγαροι στο Euractiv.
Πηγή: newsbomb.gr