Μετά από την επιτυχημένη επιθεώρηση Ζωή και κότα με χαβίτς και με κορκότα που κατέκτησε κυριολεκτικά ολόκληρο τον κόσμο, η Παρθένα (Αλέξης Παρχαρίδης) εμφανίζεται ξανά στο σανίδι και συγκεκριμένα στην παράσταση Γόβα… Παρθένα. Η Πόντια γριά —που αυτή τη φορά πάσχει από Αλτσχάιμερ, παίρνει κατά λάθος Βιάγκρα, μαλώνει με νύφες και γαμπρούς, σκηνοθετεί κηδείες και πολλά άλλα— θα έρθει αντιμέτωπη με τον Μισέλ (Τρύφωνας Σαμαρά), διευθυντή ενός οίκου ανοχής, και όπως καταλαβαίνετε μερικά πακέτα χαρτομάντιλων ενδείκνυται για την παράσταση, καθώς οι συντελεστές της τονίζουν ότι θα γελάσετε μέχρι δακρύων. Μια παράσταση, με ατάκες και στην ποντιακή διάλεκτο, που θα μπορούν να απολαύσουν και μη Πόντιοι!
Η Γόβα… Παρθένα κάνει την πρεμιέρα της σήμερα με δύο παραστάσεις (18:30 και 21:00) στο κινηματοθέατρο «Όσκαρ» στην Καβάλα, με τη συμμετοχή του Ομίλου Ποντίων Χορευτών Καβάλας.
Για την «σατανική» Παρθένα, στην οποία αποτυπώνονται όλες οι Πόντιες… ηλικιωμένες και ο χαρακτήρας τους, καθώς και για την έμπνευση του σεναρίου, μίλησε στο ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΑ.gr ο Δημήτρης Πιπερίδης. Για την ακρίβεια ο ίδιος δεν μιλά για μια Παρθένα, για έναν δηλαδή χαρακτήρα, αλλά για «μερικές δεκάδες, για να μην πω εκατοντάδες, Πόντιες γριές, που έτυχε να συναντήσω κάποτε —λες και σκοπίμως—, για να συνεισφέρουν, η κάθε μια με τα δικά της χαρακτηριστικά, στην αποτύπωση του λόγου, της θυμοσοφίας, του ήθους και τους ύφους μιας ράτσας και μιας γενιάς», αναφέρει.
Ποιό είναι όμως το συγκεκριμένο προφίλ της πρωταγωνίστριας;
«Συνήθως οι θεατρικοί συγγραφείς διατηρούν μια τρυφερή σχέση με τους ήρωες τους. Τους αγαπούν όχι μόνο γιατί είναι δημιουργήματά τους, αλλά κυρίως γιατί τους δίνουν τη δυνατότητα να πουν για λογαριασμό τους όσα οι ίδιοι δεν θέλησαν ή δεν μπόρεσαν να πουν με το δικό τους στόμα. Η δική μου σχέση με την Παρθένα είναι κάπως διαφορετική», λέει ο Δ. Πιπερίδης. «Είναι μια σχέση αγάπης-μίσους κι αυτό φαίνεται σε όλα μου τα έργα. Μου έχει γίνει πραγματικός εφιάλτης αυτή η σατανική Πόντια γριά, που στοιχειώνει τη ζωή και τη γραφή μου τόσο που να μη με αφήνει να γράψω κάτι άλλο πέρα από αυτή».
Πολλές φορές, όπως αναφέρει ο ίδιος ο συγγραφέας της κωμωδίας, σκέφθηκε να βρει έναν τρόπο να την εξαφανίσει από τη ζωή του, όπως να γράψει ένα έργο για το θάνατό της —κάτι που μπορεί να μην έδινε λύση σε κανένα από τα χρόνια προβλήματα του ποντιακού θεάτρου, ασφαλώς όμως θα έδινε στα δικά του—, όμως κάθε φορά που έλεγε σε έναν φίλο του ότι έχει ξεκινήσει να γράφει κάτι καινούριο, το πρώτο πράγμα που τον ρωτούσε είναι τι θα κάνει αυτή τη φορά η Παρθένα.
«Αφού λοιπόν η δημοτικότητά της την προστατεύει από τις δολοφονικές διαθέσεις μου, αποφάσισα να την τιμωρήσω με το δικό μου τρόπο» λέει με περίσσια σάτιρα ο Δ. Πιπερίδης. «Έτσι λοιπόν της άλλαξα τα φώτα. Και τι δεν της έκανα! Την έβαλα να πάσχει από Αλτσχάιμερ, να παίρνει κατά λάθος Βιάγκρα, να μαλώνει με νύφες και με γαμπρούς, να σκηνοθετεί κηδείες», αναφέρει. «Σε αυτό το τελευταίο έργο τη χτυπάω εκεί που πονάει: στον πουριτανισμό της γενιάς της. Εκεί λοιπόν που δεν το περιμένει, η Παρθένα βρίσκεται κληρονόμος ενός αμφιλεγόμενου οίκου ευεξίας. Βέβαια δαιμόνια καθώς είναι, τα καταφέρνει μια χαρά απέναντι σε έναν Αθηναίο αντίπαλο μορφωμένο, κοσμοπολίτη και φυσικά εμπειρότερο στις επιχειρήσεις από αυτήν», λέει για τον χαρακτήρα της πρωταγωνίστριας.
Ποιό είναι όμως το βαθύτερο νόημα του έργου; «Η μέσω των ιστορικών περιπετειών τους διαμορφωμένη ικανότητα των Ελλήνων του Πόντου να ανταπεξέρχονται στις δυσκολίες που φέρνει μπροστά τους η ζωή και η ιστορία, ακόμη κι όταν δεν είναι καθόλου προετοιμασμένοι για αυτό», αναφέρει ο καταξιωμένος Πόντιος καλλιτέχνης και σεναριογράφος Δημήτρης Πιπερίδης.
Η τρίτη παράσταση —και πρώτη «ποντιακή»— του Τρύφωνα Σαμαρά
Μιλώντας με τα καλύτερα λόγια για τον φίλο του, τον Τάκη Βαμβακίδη, ο καταξιωμένος Έλληνας κομμωτής Τρύφωνας Σαμαράς, που θα ενσαρκώσει τον Μισέλ, διευθυντή ενός οίκου ανοχής, περιγράφει στο ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΑ.gr τις πρώτες εντυπώσεις του από την πρώτη του «ποντιακή» παράσταση. Ο ίδιος αναφέρει ότι νιώθει πολύ όμορφα, καθώς είναι η τρίτη του φορά που παίζει σε θέατρο, ενώ μας εκμυστηρεύεται ότι ο Τάκης Βαμβακίδης τον έπεισε να «ανέβει» στο σανίδι. Ήταν μια ωραία πρόταση που ήρθε την κατάλληλη στιγμή, μας είπε. Αν και δεν μιλά ποντιακά στην παράσταση, μαζί με όλους τους ηθοποιούς αναμένεται να προσφέρουν άφθονο γέλιο στον κόσμο που θα την παρακολουθήσει. Ο Τ. Σαμαράς μεταξύ άλλων μας αναφέρει τις άριστες σχέσεις του πατέρα του, Θεοχάρη, με τους Πόντιους στην Αναρράχη Εορδαίας, το χωριό του.
Η θεία Παρθένα έχ’ κάτ’ να λέει ‘μας
«Δεν θα κάνω άλλο ρόλο στη ζωή μου», λέει γελώντας στο ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΑ.gr ο Αλέξης Παρχαρίδης — ή καλύτερα… Παρθένα. «Ίσως θα είμαι ο μοναδικός ερασιτέχνης ηθοποιός με έναν ρόλο», αναφέρει, καθότι η Πόντια γριά μετά από την επιθεώρηση Ζωή και κότα με χαβίτς και με κορκότα «χτυπά» με έναν δυνατότερο αέρα στη νέα παράσταση, αναστατώνοντας θεούς και δαίμονες με τις ατάκες της.
Ο Αλέξης Παρχαρίδης μας γνωρίζει μέσα από τα δικά του μάτια την Παρθένα: «Ξαφνικά έρχεται ένα χαρτί στη θεία Παρθένα ότι κληρονομεί έναν οίκο ανοχής από μία ξαδέλφη της. Εκεί φαίνεται όμως όλη η αγνότητα της Πόντιας γριάς, η οποία δεν ξέρει τι είναι ο οίκος ανοχής κι επομένως περιπλέκονται τα πράγματα μέχρι να μάθει τι είναι. Κι επειδή στον οίκο ανοχής είναι ένας επιτήδειος (Τρύφωνας Σαμαράς) που θέλει να της φάει τα λεφτά, εκεί παράλληλα φαίνεται και η εξυπνάδα της Πόντιας γριάς η οποία με περίτεχνο τρόπο τον δεσμεύει και τον φυλακίζει».
Στο μεταξύ, το φινάλε της παράστασης αναμένετε να είναι πολύ δυνατό, καθώς όπως μας εκμυστηρεύθηκε η… γριά, θα ακολουθήσει ποντιακό γλέντι με τη συμμετοχή τόσο του κόσμου όσο και των ποντιακών σωματείων που θα φιλοξενήσουν την παράσταση στις πόλεις και τα χωριά απ’ όπου θα περάσει.
Τάκης Βαμβακίδης: Ανάταση ψυχής η παράσταση!
Για τον πρώτο και τελευταίο λόγο που είναι η ανάταση της ψυχής των θεατών μέσα από τη σάτιρα και την ποντιακή διάλεκτο, μίλησε στο ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΑ.gr ο Πόντιος ηθοποιός, Τάκης Βαμβακίδης, ή καλύτερα ο Χάμπος, ο γιος της Παρθένας. «Λένε οι επιστήμονες και οι μαθηματικοί ότι το μέλλον της ποντιακής διαλέκτου είναι σκοτεινό και θολό. Κόντρα σε αυτή την λογική της επιστήμης και της εξέλιξης εμείς, η ομάδα Θίασος “Τεμετέρ’”, παλεύουμε με πρώτο στόχο να ακούγεται η ποντιακή διάλεκτος», ανέφερε τονίζοντας την ιδιαίτερη πένα και τα κείμενα του Δ. Πιπερίδη. «Μέσα από τη γραφή του Δημήτρη Πιπερίδη προσπαθούμε να ζήσουμε συγκινήσεις, να νιώσουμε συναισθήματα και να σκορπίσουμε γέλιο για ανάταση ψυχής. Αυτός είναι ο πρώτος και ο τελευταίος στόχος της ομάδας», καταλήγει ο Τάκης Βαμβακίδης.
Στην παράσταση συμμετέχουν επίσης στο ρόλο της γραμματέως του οίκου ανοχής η Έρρικα Νικολαΐδου, της εργαζόμενης στον οίκο ανοχής, Σιβλί, η Ίνα-Δέσποινα Τσικοπούλου και των δικηγόρων, οι Βαγγέλης Ηλιάδης και Γιάννης Ξενιτόπουλος.
Τη μουσική υπογράφει ο Μπάμπης Κεμανετζίδης, ενώ τα κοστούμια επιμελήθηκε η Ζωή Μπαλιάκα, το μακιγιάζ η Τζένη Σουρδή, τις χορογραφίες η Μαρία Βαρσαμά, τις φωτογραφίες ο Αργύρης Εσκιτζής και τα σκηνικά ο Γιώργος Λεπίδας. Γενικός καλλιτεχνικός διευθυντής της παράστασης είναι ο Χρήστος Κεμανετζίδης.
Η παράσταση θα παρουσιαστεί επίσης, στις 14 Ιανουαρίου στην αίθουσα Δραμινών Πολιτών στη Δράμα, σε συνεργασία με την Ένωση χορευτών Δράμας «Πυρρίχιος», τον Πολιτιστικό Σύλλογο Μικροχωρίου «Παναγία Σουμελά» και τον Πολιτιστικό Σύλλογο Αρκαδικού «Άγιος Ευγένιος ο Τραπεζούντιος», στις 15 Ιανουαρίου στο θέατρο «Αστέρια» στις Σέρρες, σε συνεργασία με το Che Guevara Club – Πανσερραϊκός και το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Σερρών, και στις 16 Ιανουαρίου στο Συνεδριακό Κέντρο Κιλκίς σε συνεργασία με τον Πολιτιστικό Σύλλογο Πικρολίμνης, τον Πολιτιστικό Σύλλογο «Ακρίτες Επταλόφου», τον Πολιτιστικό Σύλλογο Μεγάλης Βρύσης και τον Πολιτιστικό Σύλλογο Κάτω Ποταμιάς).
Προπώληση εισιτηρίων 8€, στο ταμείο 10€.
Χορηγός επικοινωνίας της παράστασης είναι το ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΑ.gr.
Βασίλης Καρυοφυλλίδης