Έχετε σκεφτεί ποτέ πώς γίνεται το έδαφος πάνω από τις σήραγγες του μετρό να παραμένει ακλόνητο, ενώ από κάτω περνούν καθημερινά χιλιάδες άνθρωποι και συρμοί; Αν σας έχει πιάσει η περιέργεια, ετοιμαστείτε να μάθετε τα πάντα για τις τεχνολογίες που κάνουν το “αδύνατο” πραγματικότητα.
Οι σήραγγες του μετρό υποστηρίζονται από ειδικά σχεδιασμένα υλικά και τεχνικές, που διασφαλίζουν ότι το έδαφος δεν υποχωρεί. Η μέθοδος της “εκσκαφής με υποστήριξη” είναι η βάση του σχεδιασμού. Εδώ, χρησιμοποιούνται ειδικοί μηχανισμοί εκσκαφής (γνωστοί και ως TBM, Tunnel Boring Machines) που εξασφαλίζουν ότι το έδαφος διατηρεί τη σταθερότητά του ακόμα και όταν γίνονται μεγάλες επεμβάσεις.
Επιπλέον, η χρήση οπλισμένου σκυροδέματος στις σήραγγες ενισχύει τη δομή, ενώ η στεγανοποίηση με υλικά υψηλής τεχνολογίας εμποδίζει κάθε πιθανή εισροή νερού ή υγρασίας που θα μπορούσε να αποδυναμώσει τη σταθερότητα. Αυτές οι τεχνικές δεν είναι μόνο εντυπωσιακές, αλλά και απολύτως απαραίτητες, ειδικά για το έδαφος της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, που χαρακτηρίζονται από μεγάλη ποικιλία υποστρωμάτων.
Και τι γίνεται με το μέλλον; Το έδαφος θα κρατηθεί για πάντα; Η απάντηση είναι ναι, όσο συνεχίζεται η συντήρηση στις κατασκευές και η προσαρμογή στις τεχνολογικές εξελίξεις. Στην πραγματικότητα, τα υλικά που χρησιμοποιούνται έχουν σχεδιαστεί για να αντέχουν δεκαετίες, ενώ οι τακτικοί έλεγχοι εγγυώνται ότι δεν θα υπάρξει καμία αρνητική εξέλιξη.
Αν οι τακτικές συντηρήσεις και οι έλεγχοι στις σήραγγες σταματούσαν, το έδαφος πάνω από τις γραμμές του μετρό θα άρχιζε σταδιακά να παρουσιάζει προβλήματα. Μικρές ρωγμές, διαρροές νερού και αποδυνάμωση των υποστηρικτικών δομών θα μπορούσαν, σε βάθος χρόνου, να προκαλέσουν σοβαρές αστοχίες. Αν και τα υλικά που χρησιμοποιούνται είναι σχεδιασμένα να αντέχουν δεκαετίες, χωρίς σωστή φροντίδα η φθορά από φυσικούς παράγοντες θα έκανε αισθητή την παρουσία της σε περίπου 20-30 χρόνια, αυξάνοντας τον κίνδυνο για το έδαφος αλλά και για τους επιβάτες.
Πηγή: sportime.gr