Οι βάσεις για τη δημιουργία ενός παγκόσμιου δικτύου βυζαντινών πόλεων —ενός νέου δρόμου συνεργασίας μέσω της κοινής βυζαντινής κληρονομιάς— τέθηκαν χθες στη Θεσσαλονίκη με την ίδρυση του φορέα «Βυζαντινή Θεσσαλονίκη».
Το καταστατικό της «Βυζαντινής Θεσσαλονίκης», η οποία έλαβε τη μορφή Αστικής Μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας (AMKE), συνυπέγραψαν εκπρόσωποι των φορέων που πρωτοστάτησαν στην πρωτοβουλία και ειδικότερα του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, της Ιεράς Μητρόπολης Θεσσαλονίκης, της Μονής Βλατάδων, της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, του Συνδέσμου Επιχειρηματιών Γυναικών Ελλάδος και της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης.
Στην ίδρυση της «Βυζαντινής Θεσσαλονίκης» ήταν παρόντες εκπρόσωποι των χωρών-εταίρων του δικτύου AGRITradeNet, που δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του έργου «Βιώσιμα Δίκτυα Αγροτικών Προϊόντων στη Λεκάνη της Μαύρης Θάλασσας», οι οποίες αποτελούσαν σημαντικούς σταθμούς του εμπορίου και εστίες πολιτισμού τη βυζαντινή περίοδο.
«Ο Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης ανοίγει επίσημα δύο γεγονότα, το ένα καθαρά οικονομικό και το άλλο πολιτιστικό», τόνισε ο πρόεδρός του, Παντελής Φιλιππίδης και πρόσθεσε: «οι χώρες της ευρύτερης περιοχής της Μαύρης Θάλασσας, Ουκρανία, Μολδαβία, Τουρκία, Ρουμανία, Βουλγαρία, Αρμενία, Γεωργία και Ελλάδα θα επιχειρήσουν να στήσουν ένα βιώσιμο δίκτυο εμπορίας αγροτικών προϊόντων, τα οποία θα διαθέτουν ένα σήμα ποιότητας με γεωγραφικό προσδιορισμό».
Όπως υπογράμμισε ο κ. Φιλιππίδης, είναι ένα μεγάλο έργο που εντάσσεται στην ευρωπαϊκή πρωτοβουλία Black Sea Basin Cross Border Cooperation Programme και στοχεύει στην ενίσχυση των παραγωγικών και επιχειρηματικών ικανοτήτων των τοπικών παραγωγών, στη δικτύωσή τους. Το δεύτερο γεγονός, συμπλήρωσε, είναι, από πρώτη άποψη, καθαρά πολιτιστικό, είναι η ίδρυση του φορέα «Βυζαντινή Θεσσαλονίκη».
«Για όσους είχαν την πρωτοπορία σε αυτό το εγχείρημα, ο πολιτισμός δεν είναι μουσειακή έκφραση της πραγματικότητας, είναι τρόπος ζωής που περνάει στο DNA και δημιουργεί κουλτούρα σκέψης και εργαλείο οικονομικής ανάπτυξης, ανέφερε ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης», είπε και σημείωσε ότι στόχος είναι η προβολή της πόλης της Θεσσαλονίκης και η δημιουργία ενός παγκόσμιου δικτύου βυζαντινών πόλεων που θα εγγυάται τη διαχείριση δρώμενων πολιτιστικών, θρησκευτικών, οικονομικών και επιστημονικών με σκοπό την αύξηση της τουριστικής κίνησης των περιοχών και τη δημιουργία νέων προϊόντων και υπηρεσιών.
«Οι χώρες που είναι εταίροι στο δίκτυο AGRITradeNet αποτελούν για μας που ανήκουμε στη “Βυζαντινή Θεσσαλονίκη” την αρχή για τη δημιουργία του παγκόσμιου δικτύου βυζαντινών πόλεων, καθώς αποτέλεσαν τη βυζαντινή περίοδο σπουδαία τμήματα ενός ευρύτερου δικτύου οικονομικών και πολιτιστικών συναλλαγών. Η αγροτική οικονομία, η οποία κατά τους βυζαντινούς χρόνους διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο στις επιχειρηματικές σχέσεις έρχεται σήμερα να δώσει ένα στίγμα στο εγχείρημα αυτό» είπε ο κ. Φιλιππίδης προσθέτοντας ότι το logo του έργου είναι μία σφραγίδα ποιότητας εμπνευσμένη από τη βυζαντινή περίοδο.
«H Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης δεν θα μπορούσε να λείπει από τη δημιουργική ομάδα της “Βυζαντινής Θεσσαλονίκης”» τόνισε ο πρόεδρος της ΔΕΘ-Helexpo, Τάσος Τζήκας, τονίζοντας ότι από την Έκθεση ξεκίνησαν μεγάλα πολιτιστικά γεγονότα της χώρας. «Όλες οι πόλεις θέλουν να δίνουν έμφαση στην ταυτότητά τους, εμείς ζούμε καθημερινά τα βυζαντινά χαρακτηριστικά της Θεσσαλονίκης, όμως πρέπει και να τα αναδείξουμε», σημείωσε.
Την πρωτοβουλία ίδρυσης της «Βυζαντινής Θεσσαλονίκης» χαιρέτισε ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ Γιώργος Πατούλης, ο οποίος διαβεβαίωσε ότι «όλοι θα συνδράμουμε για να γίνει ένας διεθνής ιστός πολιτισμού, ένας πολυδύναμος καμβάς για την αναβίωση της πολιτιστικής βυζαντινής κληρονομιάς».
Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Δημήτρης Μάρδας, τόνισε ότι το Βυζάντιο έχει ένα αρνητικό στοιχείο, δεν προσελκύει το ενδιαφέρον του κόσμου στο εξωτερικό, δεν κατέχει τη θέση που πρέπει να κατέχει διεθνώς και ότι πρέπει να βρεθούν έξυπνοι τρόποι για να προβληθεί περισσότερο διεθνώς το βυζαντινό παρελθόν της Θεσσαλονίκης και άλλων πόλεων. «Η “Βυζαντινή Θεσσαλονίκη” μπορεί να συμβάλλει την αύξηση του τουριστικού ρεύματος, στη δημιουργία επιχειρήσεων και στη δημιουργία θέσεων εργασίας», ανέφερε.
Ο αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού και Πολιτισμού Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Αλέξανδρος Θάνος, αναφέρθηκε στην αυθεντικότητα της εμπειρίας της Θεσσαλονίκης ως προορισμού, το ιστορικό βάθος και τη συνάφεια που έχει με το πολιτιστικό παρελθόν η περιοχή και εκτίμησε ότι η πρωτοβουλία θα έχει συνέχεια, ενώ χαιρετισμό απηύθυνε ο Γενικός Διευθυντής Αγοράς της ΓΓ Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, Ανδρέας Μουρτσιάδης.
Το καταστατικό της ΑΜΚΕ «Βυζαντινή Θεσσαλονίκη» υπέγραψαν ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Παντελής Φιλιππίδης, ο μητροπολίτης Θεσσαλονίκης, Άνθιμος, ο επίσκοπος Αμορίου Νικηφόρος, ηγούμενος της Μονής Βλατάδων, ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΘ-Helexpo, Κυριάκος Ποζρικίδης, η πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρηματιών Γυναικών Ελλάδος, Αποστολίνα Τσαλταμπάση, ο γενικός γραμματέας της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης, Σωκράτης Κίρτσιος.
Τον συντονισμό της «Βυζαντινής Θεσσαλονίκης» ανέλαβε η Χαρά Παπαδοπούλου-Μάρδα, διευθύντρια του παραρτήματος Θεσσαλονίκης του Κέντρου Ανάπτυξης Ελληνικού Εμπορίου.
Η «Βυζαντινή Θεσσαλονίκη» ξεκίνησε ως φορέας πλέον τις δράσεις της με Διεθνή Διαγωνισμό Κοσμήματος εμπνευσμένο από την εποχή του Βυζαντίου και τίτλο «Βυζαντινή Σαγήνη/Byzantine Charm».
Ο διαγωνισμός αναζήτησης ενός σύγχρονου βυζαντινού κοσμήματος που θα έχει τον ρόλο «πρεσβευτή» της βυζαντινής κληρονομιάς της πόλης άρχισε σήμερα και θα ολοκληρωθεί στις 13 Μαϊου 2019.
(ΑΠΕ-ΜΠΕ)