Για δέκατη τέταρτη χρονιά, το «Μουσικό Χωριό» μεταμορφώνει το μεσαιωνικό πηλιορείτικο χωριό του Αγίου Λαυρεντίου σε τόπο καλλιτεχνικής συμβίωσης, μουσικής πράξης και εκπαίδευσης, μέσα σε ένα φυσικό και αρχιτεκτονικό περιβάλλον απαράμιλλης ομορφιάς. Διοργανώνεται από την αστική, μη κερδοσκοπική εταιρία arTree με την υποστήριξη της Ιεράς Μητρόπολης Δημητριάδος και της Τοπικής Κοινότητας Αγίου Λαυρεντίου και βρίσκεται υπό την αιγίδα του ΥΠΠΟ. Φέτος, τα εργαστήρια, οι παραστάσεις και οι συμβιωτικές δράσεις των δύο κεντρικών εβδομάδων έχουν πολυσυλλεκτικό χαρακτήρα φέρνοντας σε επαφή τις τέχνες του ήχου με το ανθρώπινο σώμα, την τεχνολογία, τη μουσική βιομηχανία, το θέατρο, τον χορό, τον λόγο, τις λαϊκές και έντεχνες προφορικές παραδόσεις και τον αυτοσχεδιασμό.
Φυσικά δεν θα μπορούσε να λείπει και μια θεματική ενότητα σχετικά με την μουσική του Πόντου.
Από τις θεματικές αυτές θα αντληθούν ποικίλες εργαστηριακές και συμβιωτικές δράσεις, ζωντανές παρουσιάσεις και αυθόρμητα δρώμενα, όπως κάθε χρονιά. Το ποντιακό θέμα, που τον συντονισμό έχουν αναλάβει ο Γιάννης Τσανασίδης και η Νατάσα Τσακηρίδου, είναι: «Ας κελαηδούν και χαίρουν — Έπος, προφορικότητα και αυτοσχεδιασμός στη μουσική του Πόντου». Η διάρκεια της θεματικής ενότητας θα είναι 30 ώρες, από τις 25 έως τις 31 Αυγούστου 2020. Στο πρωτότυπο αυτό εργαστήριο θα γίνει μία μουσική προσέγγιση των δημοτικών τραγουδιών του Πόντου, η οποία προσπαθεί να θέσει τον συνδετικό κρίκο ανάμεσα στο μακρινό παρελθόν και το παρόν της προφορικής αυτής παράδοσης. Τα σωζόμενα και καταγεγραμμένα ποιητικά κείμενα σε συνδυασμό με τις λιγοστές και καθιερωμένες μελωδίες δίνουν το έναυσμα για τη δημιουργική ανασύνθεση και επεξεργασία των ασμάτων αυτών, αντλώντας έμπνευση από όλο το φάσμα της ποντιακής μουσικής. Η ομάδα που θα δημιουργηθεί θα εστιάσει στην κατανόηση και ενσωμάτωση των πρωτότυπων πηγών ήχου και λόγου της παράδοσης αυτής καθώς και στην αυτοσχεδιαστική, καινοτόμα ανάπτυξη του υλικού. Επιπλέον θα γίνει ιστορική και μορφολογική προσέγγιση των τραγουδιών, αναπαραγωγή των ήδη γνωστών μελωδιών που αφορούν το κάθε κομμάτι, δημιουργία νέων μοτίβων μέσω της ομαδικής επεξεργασίας. Στο τέλος της περιόδου θα πραγματοποιηθεί συναυλία–παρουσίαση του υλικού και βιντεοσκόπηση/ηχογράφηση. Το εργαστήριο απευθύνεται σε όσους ασχολούνται με τη συγκεκριμένη μουσική αλλά και σε όσους θα ήθελαν να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με αυτήν. Ευπρόσδεκτοι είναι οι λυράρηδες, οι τραγουδιστές, αλλά και οι εκτελεστές κάθε μουσικού οργάνου.
Ποιος είναι ο Γιάννης Τσανασίδης και η Νατάσα Τσακηρίδου
Ο Γιάννης Τσανασίδης γεννήθηκε το 1990 και κατάγεται από τη Ράχη Βεροίας. Ξεκίνησε σε ηλικία 9 χρόνων να ασχολείται με την ποντιακή λύρα με δάσκαλο το Θόδωρο Βεροιώτη και στη συνέχεια διεύρυνε τις μουσικές του γνώσεις αποκτώντας τα πτυχία Αρμονίας (2009), Αντίστιξης (2011) και Φυγής (2013). Είναι απόφοιτος του τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (2013) και του τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, στην παραδοσιακή κατεύθυνση με ειδίκευση «Λύρα του Πόντου» (2017). Επίσης είναι κάτοχος διπλώματος του μεταπτυχιακού προγράμματος σπουδών «Μουσικές Τέχνες», στην κατεύθυνση Ελληνικές Μουσικές Παραδόσεις του τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης (2019). Το (2015) κυκλοφόρησε η πρώτη δισκογραφική του δουλειά με τίτλο «Το μεκατίρι μ’», το (2017) η δεύτερη «Εγώ εμ’ π’ ετραγώδεσα» στα πλαίσια της πτυχιακής του εργασίας και το (2019) η τρίτη «Τοξαρέας Αμάραντα», την οποία επιμελήθηκε ο Σύλλογος Ποντίων Φοιτητών και Σπουδαστών Θεσσαλονίκης. Έχει εργαστεί ως αναπληρωτής καθηγητής ποντιακής λύρας στο μουσικό σχολείο Βέροιας (2018-19) και Πτολεμαΐδας (2019-20) και ως ακαδημαϊκός υπότροφος στο τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης στην ειδίκευση «Λύρα του Πόντου» (2018-20).
Η Νατάσα Τσακηρίδου γεννήθηκε το 1990 στη Θεσσαλονίκη. Είναι απόφοιτη του τμήματος Ιατρικών Εργαστηρίων του ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης (2008-2013) και τελειόφοιτη του τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, στην κατεύθυνση Ελληνικής Παραδοσιακής (Δημοτικής) Μουσικής με ειδίκευση στο Δημοτικό Τραγούδι και διδάσκουσα την Γεωργία Τέντα (2015-2020). Φοίτησε επίσης στο Κρατικό Ωδείο Τούρκικης Μουσικής του Ege University στη Σμύρνη στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+, όπου διδάχτηκε Τούρκικο Παραδοσιακό Τραγούδι και Καβάλι με τον Mahmut Karağenç (2018-2019). Ήταν επίσης μέλος του Εργαστηρίου Φωνητικής Τέχνης και Έρευνας του Σπύρου Σακκά (2017-2018). Αποτέλεσε μέλος του μουσικού σχήματος «Αργατεία» (2013-2016_ποντιακή μουσική), συμμετέχει στο «Tanzimat Project» (2016-σήμερα_καφέ αμάν), στο project «Experiments» (2017-σήμερα_αυτοσχεδιασμοί, ήχος, εικόνα), στο φωνητικό σύνολο «Ντιλγκιρούδι» (2017-σήμερα_ελληνική παραδοσιακή μουσική), στο μουσικό σχήμα «Λεφτοκάρυα» (2017-σήμερα_ποντιακή μουσική) και «Της λεμονιάς τα κατάρτια» (2018-σήμερα_ελληνική παραδοσιακή μουσική).
Τι είναι το «Μουσικό Χωριό»
Το «Μουσικό Χωριό» είναι μια από τις μεγαλύτερες μουσικές κοινότητες στην Ευρώπη. Ιδρύθηκε το 2006 από τους μουσικούς Θύμιο Ατζακά, Κώστα Μακρυγιαννάκη και Γιώργο – Εμμανουήλ Λαζαρίδη. Σήμερα, μετά από δέκα χρόνια παρουσίας στην ύπαιθρο και τριών χρόνων στην αστική έδρα της διοργάνωσης στη Θεσσαλονίκη (το αβγο), διοργανώνεται από την Αστική μή Κερδοσκοπική Εταιρία Μουσικών Παρεμβάσεων arTree. Η διοργάνωση στοχεύει: Στην προγραμματισμένη ή αυθόρμητη εκτέλεση μουσικών ιδεών, έργων και δρώμενων και την παραγωγική ανταλλαγή ιδεών και projects μεταξύ διεθνών καλλιτεχνών και ανθρώπων της τέχνης γενικότερα. Στην υλοποίηση εκπαιδευτικών ενοτήτων υπό τη μορφή συμβιωτικών εργαστηρίων/masterclasses ομαδικής δράσης, τα οποία συντονίζονται σε συνεργασία με Έλληνες και αλλοδαπούς καλλιτέχνες με αναγνωρισμένη δράση στο χώρο της σύγχρονης ή ιστορικής δημιουργίας και εκτέλεσης. Οι θεματικές ενότητες των εργαστηρίων στο σύνολο τους αποβλέπουν σε ευρείες και ουσιαστικές προσεγγίσεις της μουσικής τέχνης, ενώ δίνουν ιδιαίτερη έμφαση σε πρωτότυπους τομείς που δεν έχουν ενσωματωθεί ακόμη στα ελληνικά προγράμματα μουσικών σπουδών. Στην δημιουργία μίας διεθνούς αναπτυσσόμενης κοινότητας αλληλουποστηριζόμενων καλλιτεχνών, τόσο σε επίπεδο συλλογικής μουσικής εκτέλεσης, όσο παραγωγής και διανομής καλλιτεχνικού υλικού. Διαβάστε περισσότερα εδώ.